20 Ağustos 2008 Çarşamba

MERHAMETLİ OLMAK

MERHAMETLİ OLMAK[1]

* MERHAMET ETMEYENE, MERHAMET EDİLMEZ (HADİS-İ ŞERİF)

Merhamet: Esirgeme, acıma, şefkat gösterme, koruma, iyilik etme, gönül yufkalığı, acıma duygusudur. Başkalarının durumu karşısında duyulan şefkat hissidir.[2] Çaresizlerin hallerine kalben acıyarak kendilerine yardımda bulunmadır. Merhamet, temiz ruhların bir süsüdür. Yalnız insanlara değil, hayvanlara da merhamet etmeli, acımalıdır.

Allah'ın en önemli niteliklerinden birisi merhametidir. Bu niteliğini ifade eden Rahman ve Rahim adlarının Kur'an'da Allah ve Rab adlarından sonra en çok anılan adlar olması, Allah'ın merhamet niteliğinin önemini ve sonsuzluğunu gösterir. Allah bu niteliği nedeniyle besleyip büyütür, ödüllendirir, nimetler bağışlar, suçları affeder, peygamberler aracılığı ile insanlara doğru yolu gösterir. Hz. Peygamber (s.a.v)'in gönderilmesi, Kur'an'ın indirilmesi de Allah'ın merhametinin bir sonucudur. O'nun rahmeti herşeyi kuşatmıştır merhametlilerin en merhametlisidir ve merhamet edenlerin en hayırlısıdır. Allah’ın rahmetinden ümit kesmek büyük günahlardandır. Çünkü O:

Benim rahmetim her şeyi içine almıştır. (Arâf, 156) ayeti ile bu gerçeği ifade etmektedir.

"قاَلَ رَبِّ اِغْفِرْلِي وَلِاَخِى وَ اَدْخِلْنَا فِى رَحْمَتِكَ, وَاَنْتَ اَرْحَمُ الَّراحِمِينَ."(151)

Ey Rabbim, beni ve kardeşimi bağışla, bizi rahmetine kabul et. Zira sen merhametlilerin en merhametlisisin! dedi. (A’raf 151)

Resulullah Sallallâhü Aleyhi ve Sellem, acıma duygusu kendinde müşahhas hale gelmiş, gönlü merhametle dolu örnek bir insandı.

İbadetler, bilhassa oruç ve zekat, merhamet duygusunu arttırır. Müslümanın merhameti bütün müminleri bütün insanları, hatta bütün canlıları içine almaktadır. Çünkü İslam, yaratıcıya hürmet, yaratılana şefkat ve merhamet temeli üzerine bina edilmiştir. Rahmet Peygamberi :

İnsanlara merhamet etmeyene Allah da merhamet etmez. (Müslim, Fedâil, 66) buyurur.

Merhamet mü'minlerin de temel özelliklerindendir. İslam'ın öngördüğü merhamet tüm yaratıkları içine alacak kadar geniş kapsamlıdır. Çocuklar, kadınlar, yaşlılar, yetimler, kimsesizler, hastalar ve yoksullar başta olmak üzere tüm insanlara merhamet göstermenin yanısıra, diğer tüm canlılara da merhametli davranmak mü'minlerin görevidir. Yüzüne damga vurulmuş bir eşeği görünce:

Bu hayvanı dağlayana Allah lanet etsin, (Müslim, Libas, 107) buyurmuştur.[3]

Merhamet, bir müslümanın kalbinde hiç sönmeyen bir ateştir. Merhamet, insanlığımızın bu âlemdeki en mûtenâ cevheridir ki kalp yoluyla bizi Hakk’ın vuslatına istikâmetlendirir. Merhametli mümin, cömert, mütevâzî, hizmet ehli ve aynı zamanda rûhlara nizâm ve hayat aşısı yapan bir gönül doktorudur.

Müslümanlık, şefkat ve merhamet dinidir. İnsanın merhametli olması kemaline delilidir. Bütün mahlukata karşı şefkat ve merhametle muamele etmek Allâh-ü Teâlâ’nın emridir. Şefkatsiz bir kimsenin manevi terakkiyatı durur.

KISSA VE HİKAYELER

KEDİYE HİZMET

*KENDİSİNİ KORUYAN KİMSE MERHAMETLİ DEĞİLDİR; MERHAMETLİ İNSAN BAŞKALARININ İYİ OLMALARI İÇİN ÇALIŞAN KİMSEDİR. KUTADGU BİLİG

İstanbul Aksaray’daki Vâlide Camiini yaptırmış olan Pertevniâl Vâlide sultan vefat ettiğinde, kendisini salih bir kimse rüyasında güzel bir makamda gördü ve sordu:

-Yaptığın mabet dolayısıyla mı Allâh seni bu makama yükseltti?

Pertevniâl Vâlide sultan:

-Hayır, dedi. O salih zat şaşırarak:

-O halde hangi amelinle bu mertebeye ulaştın? diye sordu.

Vâlide sultan şu ibretli cevabı verdi:

-Çok yağmurlu bir havaydı. Eyüp Sultan Camiine ziyarete gidiyorduk. Yol üzerinde kaldırım kenarında oluşan su birikintisi içinde cılız bir kedi yavrusunun çırpındığını gördüm. Faytonu durdurdum; yanımdaki bacıya:

-Git, şu kediciği al; yoksa zavallıcık boğulacak!... dedim. Bacı ise:

-Aman Sultanım! Senin de benim de üstümüz kirlenir. Deyip getirmek istemedi.

Ben de onu kırmamak için arabadan kendim inip çamurun içine girdim ve o kedi yavrusunu kurtardım. Kedicik titriyordu. Acıdım ve onu kucağıma alıp, iyice ısıttım. Çok geçmeden zavallıcık canlanıverdi.

Allâh-ü Teâlâ bu yüce makamı, işte o kediye olan bu küçük hizmet ve merhametimden dolayı bana ihsan eyledi.



[1] Derleyen, YETER Hasan Vehbi, Emekli öğretmen, Honaz / 2007

[2] Sözlük manaları

[3] Şamil İA

Hiç yorum yok: